Ο Κοινωνικός Ρόλος των T-shirts

Τα T-shirts αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας και είναι παρόντα στον σύγχρονο κόσμο μας. Συχνά συναντάμε T-shirts παντού και είναι ένα βασικό κομμάτι της γκαρνταρόμπας όλων. Κατά τη διάρκεια των παρατηρήσεων μου, παρατήρησα ότι οι άνθρωποι φορούν T-shirts για λόγους άνεσης και γιατί  εκφράζουν την ατομικότητα τους. Στη συνολική κοινωνία, τα T-shirts φαίνεται να είναι ένα επιλεγμένο ρούχο ελεύθερου χρόνου, αντιπροσωπευτές της ταυτότητας, μέσα επικοινωνίας και διαφήμισης.

Κοινωνικοί ρόλοι του T-shirt

Ένας αντιπροσωπευτικός συμβολισμός της ταυτότητας...

Τα T-shirts φαίνεται να αποτελούν έναν εξαιρετικό τρόπο αντιπροσώπευσης της ταυτότητας των ανθρώπων. Η εκτύπωση στα T-shirts φαίνεται να βοηθά στην εκπλήρωση αυτού του κοινωνικού σκοπού, καθώς λέξεις ή γραφικά μπορούν να εμφανίσουν ακριβώς αυτό που ο άνθρωπος θέλει να δείξει στον κόσμο. Η εκτύπωση σε μπλουζάκια ως μέσο αναγνώρισης με μια οργάνωση εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα μέσα του 19ου αιώνα και χρησιμοποιήθηκε από πανεπιστήμια στη δεκαετία του 1930 (Crane 2009). Η χρήση T-shirts για την αναπαράσταση οργανώσεων ή πανεπιστημίων συμβαίνει σίγουρα στη σύγχρονη κοινωνία μας. Κατά τη διάρκεια της έρευνάς μου, είδα πολλούς ανθρώπους να φορούν μπλουζάκια που τους αναγνωρίζουν ως μέλη μιας οργάνωσης ή ενός πανεπιστημίου. Από τη δική μου εμπειρία και από αυτό που έχω συγκεντρώσει από άλλους, είναι ωραίο να εμφανίζεις δημόσια πτυχές της ταυτότητάς σου τόσο ανοιχτά και να αναγνωρίζεσαι ως μέλος μιας ομάδας. Ένα πολύ δημοφιλές παράδειγμα για την ταυτότητα με μια ομάδα μέσω των T-shirts στην καθημερινή ζωή είναι όταν κάποιος φοράει ένα μπλουζάκι της αγαπημένης του ομάδας μπάσκετ, όπως τους Chicago Bulls. Με αυτόν τον τρόπο, ο άνθρωπος δείχνει τα ενδιαφέροντά του και ταυτόχρονα αναγνωρίζεται ως μέλος της συγκεκριμένης ομάδας οπαδών.

Εκτός από την αναπαράσταση οργανώσεων ή πανεπιστημίων, τα T-shirts αντιπροσωπεύουν την ατομική ταυτότητα με πολλούς άλλους τρόπους. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι μπορούν να εμφανίσουν τα χόμπι, τις πάθειες και τα ενδιαφέροντά τους μέσω των μπλουζακιών τους. Το να φοράς ένα μπλουζάκι με θέμα της ύπαιθρος δείχνει στο κοινό ότι σε ενδιαφέρει η φύση, ενώ το να φοράς ένα μπλουζάκι με εικόνα κυνήγι δείχνει στον κόσμο ότι είσαι κυνηγός και το υποστηρίζεις. Τα T-shirts είναι επίσης ιδανικά για να εκφράσουν τα μουσικά ενδιαφέροντα. Από τη δεκαετία του 1960-1970, τα T-shirts χρησιμοποιούνται για να προβάλουν μπάντες ή πωλούνται σε συναυλίες ως εμπορεύματα. Ειδικά στη δεκαετία του '60 και του '70, το να φοράς ένα μπλουζάκι με την εικόνα μιας μπάντας ήταν ένας σημαντικός τρόπος αναγνώρισης, καθώς η μουσική ήταν τότε τόσο δημοφιλής και επαναστατική. Πολλοί άνθρωποι κατά τη διάρκεια αυτών των εποχών φορούσαν τα μπλουζάκια των μπαντών για να διαφοροποιηθούν από την κοινωνία και να υποστηρίξουν τις αξίες της αντιπολίτευσης. Τέλος, τα T-shirts χρησιμοποιούνται συχνά για να αναδείξουν πολιτικές στάσεις. Κατά τη διάρκεια των εκλογών, τα T-shirts που υποστηρίζουν διάφορους υποψηφίους είναι πολύ δημοφιλή. Στην πραγματικότητα, ένα από τα πρώτα T-shirts με σλόγκαν προήλθε ως υποστήριξη της εκλογικής εκστρατείας του Θωμά Διουί και έγραφε "Dew it with Dewey" (BBC).

Ένας μεταφορέας κοινωνικών αλλαγών...

Τα T-shirts γνωρίστηκαν στη δεκαετία του 1960 και του 1970 ως οπτικός τρόπος αντιπροσώπευσης απόψεων σε διάφορα κοινωνικα κινημάτα. Τα T-shirts χρησιμοποιήθηκαν για να διαμαρτυρηθούν κατά του πολέμου του Βιετνάμ ή να υποστηρίξουν κοινωνικά κινήματα όπως το Κίνημα για τα Πολιτικά Δικαιώματα. Από τότε μέχρι τις μέρες μας, τα T-shirts χρησιμοποιούνται για να μεταφέρουν τόσο την αντίδραση όσο και τη συμμόρφωση, και οι άνθρωποι τα χρησιμοποιούν για να εκφράσουν την υποστήριξή τους σε κοινωνικές και πολιτικές αιτήσεις, ομάδες ή οργανώσεις (Crane 2009). Τα T-shirts είναι χρήσιμα όχι μόνο για την αναπαράσταση των δικών μας πεποιθήσεων και ταυτότητας, αλλά και για να αντιπροσωπεύουν τις συνολικές κοινωνικές αλλαγές που συμβαίνουν σε κάθε εποχή. Τη δεκαετία του '60 και του '70, αυτές ήταν ο πόλεμος και οι ιδέες του αντιπολιτευτικού πολιτισμού. Και στις μέρες μας, συνεχίζουμε αυτήν την πρακτική με τα μπλουζάκια που υποστηρίζουν το φεμινιστικό κίνημα, το κίνημα Black Lives Matter κ.λπ. Όπως λέει η Carolyn Mair, ψυχολόγος που ειδικεύεται στον τομέα της μόδας, το να φοράς ένα πολιτικό ή σλόγκαν μπλουζάκι "δίνει αυτό που θες να πεις στον κόσμο" και "δείχνει ότι δεν φοβόμαστε να κάνουμε μια δήλωση δημόσια και ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα σχόλια" (Almassi 2017).

Σε ένα άρθρο που έγραψε στο Elle.com, η Cynthia Greenlee καταγράφει τον τρόπο με τον οποίο τα T-shirts βοήθησαν στην ένωση της μαύρης ιστορίας, της κουλτούρας και της μόδας. Γράφει για το πώς τη δεκαετία του 1990, το μπλουζάκι με το μήνυμα "It's a Black Thing. You wouldn't Understand" ήταν πολύ δημοφιλές, και πώς από τότε τα T-shirts συνεχίζουν να εκφράζουν παρόμοιες ιδέες. Οι διάσημοι όπως η Serena Williams φορούσαν τα μπλουζάκια "Phenomenal Woman" που προώθησαν την Ημέρα Ισότητας των Μαύρων Γυναικών. Η χρήση του T-shirt για την υποστήριξη προ-μαύρων κινημάτων και ιδεών, όπως επισημαίνει, οφείλεται στην μακρά ιστορία των μαύρων ανθρώπων που αγωνίζονται να εκφράσουν τον εαυτό τους μέσω της ένδυσης λόγω πολλών αντιρρήσεων, οπότε τώρα που έχουν την ελευθερία να εκφράσουν τον εαυτό τους, επιλέγουν να το κάνουν μέσω των T-shirts.

Ένας επικοινωνητής...

Τα T-shirts έχουν χρησιμοποιηθεί επίσης ως οπτικός επικοινωνητής γενικά. Όπως γράφει η Crane στο βιβλίο της, "η χρήση ενός συγκεκριμένου είδους ρούχου - του T-shirt - για να μεταδώσει άλλους τύπους πληροφοριών ξεκίνησε τη δεκαετία του 1940, όταν εμφανίστηκαν πρόσωπα και πολιτικά σλόγκαν σε T-shirts, και τη δεκαετία του 1960, με εμπορικά λογότυπα και άλλα σχέδια" (Crane 2009). Γενικά, το T-shirt μπορεί να μεταδώσει ιδέες που σχετίζονται με ιδεολογία, πολιτική, φυλή, γένος και ελεύθερο χρόνο (Crane 2009).

Μια διαφήμιση ή υποστήριξη...

Ένας άλλος ρόλος των T-shirts είναι να χρησιμεύουν ως διαφήμιση ή υποστήριξη για ένα προϊόν, μια εταιρεία ή μια οργάνωση. Τα T-shirts συχνά εμφανίζουν προϊόντα και χρησιμεύουν ως απλές διαφημίσεις, αλλά παραμένουν διαφημίσεις για τα προϊόντα. Κατά τη διάρκεια της έρευνάς μου στο εμπορικό κέντρο, θυμάμαι ότι είδα αρκετά T-shirts που εμφάνιζαν προϊόντα όπως το coca-cola. Επιπλέον, πολλές εταιρείες τοποθετούν τα λογότυπά τους σε T-shirts για να διαφημίσουν περαιτέρω το κατάστημά τους ή την εταιρεία τους. Είδα αυτό κατά τη διάρκεια της έρευνάς μου στο εμπορικό κέντρο. Πολλά καταστήματα είχαν T-shirts με τα λογότυπά τους εκτυπωμένα σε μεγάλες και έντονες γραμματοσειρές. Τα T-shirts μπορούν ακόμα να χρησιμεύουν ως διαφημίσεις για βιομηχανίες όπως η βιομηχανία του τουρισμού. Τα T-shirts που εκτυπώνονται για την τουριστική κατανάλωση παρέχουν στους αγοραστές μαρτυρία ότι επισκέφθηκαν ένα συγκεκριμένο μέρος και χρησιμεύουν ως αναμνηστικά για να επιδείξουν τον τουριστικό προορισμό (Schutler 1998).

Ένα τρόπαιο...

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, τα T-shirts συχνά λειτουργούν ως αναμνηστικά αντικείμενα και επίσης ως τρόπαια. Το να φοράς ένα τουριστικό T-shirt δείχνει στον υπόλοιπο κόσμο ότι έχεις επισκεφθεί αυτόν τον τόπο. Με παρόμοιο τρόπο, οι άνθρωποι φορούν T-shirts που δείχνουν τις δεξιότητές τους, όπως η αθλητική επίδοση, και το να φορέσεις ένα T-shirt όπως αυτό ενός μαραθωνίου μπορεί να βοηθήσει να επιβεβαιώσεις στον κόσμο ότι είσαι ένας σοβαρός δρομέας (Cornwell 1990). Τα T-shirts που δίνονται στο τέλος εκδηλώσεων λειτουργούν ως σημεία αναφοράς για αυτήν την περίσταση και ως φορέσιμη απόδειξη ότι ο φορέας παρακολούθησε αυτήν την εκδήλωση (Cornwell 1990).